Toiminta vahingon sattuessa
Varautumissuunnitelman laatiminen
- Henkilöstön koulutus
- Tarvittavien välineiden, varusteiden ja järjestelmien käyttöönotto
- Välineiden, varusteiden ja järjestelmien tarkistus säännöllisin väliajoin
- Toiminnan ohjeistaminen
- Kontaktien ja sopimusten luominen kaikkien tilanteen hallinnassa tarvittavien välille
Pelastaminen ja pelastautuminen
- Välittömän ensiavun antaminen
- Henkilöiden ja kohteiden pelastaminen
- Muiden kohteiden ja pelastustyötä tekevien henkilöiden suojelu
Avun hälyttäminen
- Hälytykset työpaikalla ja vahinkopaikan ympäristössä
- Pelastustoimen asiantuntijat, tietojärjestelmäexpertit
Vahingon rajoittaminen
- Lisävahinkojen estäminen
- Pelastustyötä tekevien henkilöiden suojelu
- Vahinkopaikan merkintä ja eristäminen
Paikalle saapuvien ammattilaisten auttaminen
- Havaintojen tekeminen vahingoista
- Vahinkotapahtuman ja vahinkojen kuvailu ammattilaisille
- Kontaktitietojen antaminen
Vahingosta toipuminen
- Korvaavien järjestelmien, tilojen ja menettelytapojen käyttöönotto
- Tilanteen palauttaminen normaaliksi
- Tapahtuneesta tiedottaminen
Jälkihoito
- Vahinkojen arviointi
- Vahinkoilmoitus ja yhteydenpito mm. vakuutusyhtiöön
- Vahingon kohteiden kunnostus, uudelleenrakentaminen ja uudet hankinnat
- Keskustelut työpaikalla, terapia
- Tiedottaminen
Tilanteesta oppiminen
- Tilanteen jälkipuinti - mitä voidaan oppia? Mitkä asiat olivat syynä tilanteen syntymiseen ja kehittymiseen? Miten ne voidaan estää jatkossa?
- Miten tilanteen hallinta onnistui? Mitä pitäisi tehdä paremmin tai nopeammin?
- Oppien siirtäminen käytäntöön, toiminnan kehittäminen